Jestli vás láká voda a samostatná plavba na něčem, kde k pohonu neslouží pádlo, ale motor, něco, co byste sami ovládali a netrváte na mořských vlnách, splňte si svoji touhu návštěvou Baťova kanálu. Na této vodní cestě, která je splavná z Kroměříže do Hodonína, můžete sami bez jakéhokoli oprávnění řídit malá plavidla s motorovým pohonem do 20 kW. Pod touto specifikací si nepředstavujte jen nějakou malou pramičku nebo nafukovací gumový člun. Jedná se o termín ze zákona o vnitrozemské plavbě a přiznává malému plavidlu maximální délku trupu dvacet metrů a až dvanáct osob na palubě. Že žádnou loď nevlastníte?
Na „Baťáku“ působí po celé délce toku řada půjčoven, vybavených všemi možnými motorovými plavidly, nejrůznějších rozměrů, typů, provedení a vybavení. Můžete si užít třeba jen několikahodinovou plavbu na menší pramici, na které se pohodlně usadíte i s celou rodinou a prohlédnete si některý úsek dle vašeho výběru nebo se plavit po celé délce a strávit tak netradiční dovolenou na prostorné kajutové lodi či hausbótu, kde vás čeká dostatečné vybavení, zpříjemňující váš pobyt na vodě, ale i mimo ní, převážná většina těchto plavidel totiž počítá s kombinací plavby a cykloturistiky, takže není problém vzít si s sebou vaše oblíbené kolo.
Oproti vltavské nebo labské je nespornou výhodou této vodní cesty velmi solidní turistická infrastruktura. Každý přístav je vybaven přistávací hranou, u které pohodlně přistanete, v převážné většině přístavů se také občerstvíte a „spácháte“ osobní hygienu. Vaše ratolesti jistě ocení možnost vydovádět se na dětském hřišti. Pokud si pořídíte přístavní kartu, kterou půjčovny také nabízejí, můžete díky ní v přístavu připojit plavidlo na elektrickou síť 230 voltů nebo načerpat vodu ze speciálních sloupků umístěných na přistávací hraně. Samozřejmě za předpokladu, že vaše zapůjčené plavidlo je pro tyto odběry přizpůsobeno.
Dalším významným plusem je možnost doplavit se do turisticky velmi zajímavých lokalit, které určitě stojí za to navštívit. Například do slovenské Skalice (ano, čtete dobře, Baťův kanál je totiž mezinárodní vodní cesta), Strážnice nebo Uherského Hradiště, ze kterého je jen kousek na staroslavný Velehrad. Z Otrokovic je to zase co by kamenem dohodil do „Baťova“ funkcionalistického Zlína. Vyjmenovat všechny možnosti je téměř nemožné, ale za připomenutí jistě stojí, že lodě se plaví krajem vína, folkloru a udržovaných tradic, což v kompilaci i samostatně přináší plavcům nejedno potěšení.
Kdybyste si sami na kormidlování přece jen netroufli, nevadí. Můžete se plavit tamní osobní lodní dopravou, která také pokrývá celý splavný úsek a užívat si tak výše uvedené plnými doušky i bez kapitánské čepice.